12 Jenis Logam dalam Bahasa Mandarin

Teman-teman Alien Mandarin, pada artikel kali ini kita akan membahas nama-nama logam dalam bahasa mandarin. Logam dalam bahasa mandarin adalah 金属(jīn shǔ). Berikut ini adalah nama-nama logam dalam bahasa mandarin

1.铝(lǚ) = Aluminium 
Aluminium adalah merupakan logam yang lembut dan ringan, dengan rupa keperakan pudar, oleh kerana kehadiran lapisan pengoksidaan yang nipis yang terbentuk apabila didedahkan kepada udara. Aluminium dalam bahasa mandarin adalah 铝(lǚ)

2.铜(tóng) = Tembaga (Copper)
Tembaga adalah logam kemerahan, dengan pengalir eletrik dan pengalir haba yang baik.embaga memiliki ciri warnanya itu oleh sebab struktur jalurnya, iaitu ia memantulkan cahaya merah dan jingga dan menyerap frekuensi-frekuensi lain dalam spektrum tampak. Tembaga dalam bahasa mandarin adalah

3.金(jīn) = Emas (Gold)
Emas ialah unsur logam yang berwarna kuning berkilauan tetapi boleh juga berwarna seperti delima atau hitam apabila dibahagi dengan halus. Emas tulen mengandungi antara 8% dan 10% perak, tetapi biasanya kandungan tersebut lebih tinggi. Emas dalam bahasa mandarin adalah 金(jīn)

4.铁(tiě) = Besi (Iron)
Besi adalah logam yang dihasilkan dari bijih besi, dan jarang dijumpai dalam keadaan unsur bebas. Untuk mendapatkan unsur besi, campuran lain mesti disingkir melalui pengurangan kimia.Besi merupakan logam paling biasa digunakan di antara semua logam, iaitu merangkumi sebanyak 95 peratus daripada semua tan logam yang dihasilkan di seluruh dunia. Besi dalam bahasa mandarin adalah 铁(tiě)

5.铅(qiān) = Timbal atau Plumbum(Lead)
Plumbum yang baru dikerat berwarna putih kebiru-biruan, tetapi dengan serta-merta menjadi kusam (sebam) apabila terdedah kepada udara. Apabila dilebur menjadi cecair, plumbum berwarna perak krom berkilau. Timbal atau plumbum dalam bahasa mandarin adalah 铅(qiān)

6.银(yín) = Perak (Silver)
Logam ini telah diketahui semenjak zaman dahulu kala lagi dan memang telah lama dianggap sebagai logam berharga. Perak digunakan untuk menghasilkan bahan perhiasan, barang kemas, peralatan dan perkakas dapur yang bernilai tinggi dan duit syiling. Perak dalam bahasa mandarin adalah 银(yín)

7.钛(tài) = Titanium
Titanium adalah logam peralihan berwarna putih keperakan yang ringan, kuat, berkilau, dan tahan kakisan (termasuklah ketahanan terhadap air laut dan klorin). Titanium dalam bahasa mandarin adalah 钛(tài)

8.铀(yóu) = Uranium
Uranium adalah sejenis unsur logam yang radioaktif, berwarna kelabu keperakan dengan simbol U dan nombor atom 92. Uranium digunakan untuk menghasilkan tenaga nuklear yang berbahaya, senjata nuklear dan sebagainya. Uranium dalam bahasa mandarin adalah 铀(yóu)

9.锌(xīn) = Zink 
Zink atau timah sari adalah unsur logam yang berwarna kelabu kebiru-biruan dan bersifat sederhana reaktif. Zink menjadi sebam (kusam) apabila terdedah kepada udara lembap. Zink dalam bahasa mandarin adalah 锌(xīn)

10.钢(gāng) = Baja (Steel)
Baja merupakan unsur logam yang banyak digunakan untuk konstruksi bangunan. Baja dalam bahasa mandarin adalah 钢(gāng)

11.铂(bó) = Platinium / Platina
Platinum  atau platina adalah Logam transisi putih abu-abu ini padat, lunak, ulet, sangat tidak reaktif, dan berharga. Platinium dalam bahasa mandarin adalah 铂(bó)

12.锡(xī) = Timah (Tin)
Timah adalah unsur logam yang berwarna keperakan, dapat ditempa (malleable), tidak mudah teroksidasi dalam udara sehingga tahan karat, ditemukan dalam banyak aloy, dan digunakan untuk melapisi logam lainnya untuk mencegah karat. Timah dalam bahasa mandarin adalah 锡(xī)

0 komentar untuk artikel ini. Ingin berkomentar?

Emoticon Emoticon

Perlihatkan Semua Komentar Tutup Semua Komentar